- De elektrische Kia EV6 heeft enkele buitengewoon innovatieve snufjes.
- Eigenaren kunnen hem gebruiken als een mobiele bron van elektriciteit: je kunt er computers mee opladen en andere apparaten op aansluiten.
- Redacteur Tim Levin van Insider testte de mogelijkheid van de EV6 om stroom te leveren voor andere apparaten in hartje New York.
- Lees ook: Zonnepanelen in combinatie met de accu van je elektrische auto voor stroom in huis: kan dat?
In New York kijken mensen niet raar op als iemand in de metro z’n teennagels knipt of als er andere rariteiten in de stad zijn. Maar als je een espressomachine en een broodrooster meeneemt naar een openbaar park en ze aansluit op de zijkant van je SUV, kijken mensen je wel raar aan.
Maar ik deed dit niet om aandacht te trekken, maar als praktisch experiment.
Ik deed het om een van de meest intrigerende functies van een nieuwe auto te testen. De Kia EV6, de nieuwste elektrische SUV van het Zuid-Koreaanse merk, gebruikt zijn enorme batterijpakket niet alleen om zichzelf voort te bewegen, hij kan ook gebruikt worden als een gigantische, verplaatsbare energiebron.
Het idee is dat je met je Kia overal naartoe kunt rijden, een meegeleverde adapter kunt aansluiten op de laadpoort en elk gewenst apparaat kunt aansluiten zonder de beperkingen van gewone 12-volt autostopcontacten. De EV6 kan 1.900 Watt aan vermogen leveren, dus minikoelkasten, TV's, snelkookpannen, magnetrons en zelfs andere elektrische auto's kunnen allemaal aangesloten worden.
Kia toonde de mogelijkheden in een reclame met een schattige robothond die dringend opgeladen moet worden. Toen Kia me afgelopen maand een EV6 leende, heb ik de functie uitgetest om te begrijpen hoe het werkt - en om te zien of het in de echte wereld van enig nut is.
Om op de eerste vraag in te gaan: het kan echt niet eenvoudiger. Het gebruik van de adapter is zo eenvoudig als het insteken van de stekker, de stekker van mijn broodrooster in het stopcontact steken en de elektriciteit laten stromen. Je kunt een beschermend stukje vastklemmen om het stopcontact tegen de elementen te beschermen, of hem gewoon laten hangen, zoals ik deed.
Hetzelfde gebeurde met de Nespresso-machine die ik had meegenomen. Ik stopte de stekker in het stopcontact, liet hem opwarmen en begon koffie te zetten.
Toen het tijd was om in te pakken, raakte ik een beetje in paniek toen ik de adapter niet los kreeg van oplaadpoort. Maar na wat speuren vond ik in de handleiding dat ik eerst de auto moest ontgrendelen. Dat is ook logisch, want het kan voorkomen dat een eigenaar iets aangesloten laat en even weg wil lopen.
En je hoeft niet bang te zijn dat je door het roosteren van toast en het brouwen van bonensap geen stroom meer overhoudt voor de rit naar huis. Met een instelling op het touchscreen van de auto schakelt de EV6 automatisch de stroom uit wanneer het batterijniveau onder een bepaald punt zakt.
Ik genoot van mijn warme espresso en avocadotoast in de buitenlucht - in het gezelschap van een egel, nota bene. Tegelijk vroeg ik me af waar deze unieke mogelijkheid eigenlijk goed voor is. Het is duidelijk dat de mogelijkheid die de EV6 biedt om als stroombron te fungeren, bedacht is met meer achterhoofd dan een test op een parkeerplaats in Manhattan.
De R1T, een pick-up truck van startup Rivian, biedt niet alleen stopcontacten maar ook een volledige keuken die uit een compartiment achter de achterzetels schuift. Dat is bedoeld voor kamperen en andere avonturen in de buitenlucht.
Het is minder duidelijk hoe men deze mogelijkheid zou gebruiken in de EV6 (of de Ioniq 5 van Kia's zustermerk, Hyundai, die dezelfde functie heeft).
Op persfoto's van Hyundai zien we mensen die hun auto gebruiken om een mobiel kantoor van stroom te voorzien, wat misschien welkom is in de huidige wereld waar je overal kunt werken. Maar echt spannend is het niet.
Aanvankelijk was ik van plan om een uitgebreid feestmaal te koken op stroom afkomstig uit de EV6. Ik zou helemaal vanaf nul beginnen en koken zonder de gemakken van een keuken in een appartement. Maar al snel dacht aan alle rommel, het heen en weer sjouwen van apparatuur en ingrediënten. Daarmee wil ik zeggen: er kunnen beperkingen zijn aan de activiteiten die mensen onderweg willen doen.
Toch twijfel ik er niet aan dat particulieren en bedrijven interessante en praktische manieren zullen vinden om de EV6 te gebruiken.
Straatverkopers en andere mobiele bedrijven die benzinegeneratoren gebruiken om hun lichten te laten branden, zouden waarschijnlijk blij zijn met een stiller en minder stinkend alternatief. Als de stroom uitvalt, kan de EV6 een laptop opladen of helpen voedsel koud te houden. Gezinnen kunnen er een filmavondje mee organiseren in de open lucht of een kampeertripje mee maken.
Met een druk op de knop hete espresso in het bos? Dat zou de kampeerpuristen kunnen beledigen, maar het klinkt mij als muziek in de oren.